Halvvägs!

Japp idag är vi halvvägs, jag, lillen och pappan. Lite konstig känsla med tanke på att det är först nu man verkligen börjar känna sig gravid. Magen syns och brösten är stoora (jmf med förut alltså) Men några direkta sparkar känner jag inte än eftersom dumma moderkakan lagt sig frampå. Man kanske inte ska klaga iof för man lär väl känna av det så det räcker och blir över ;)
Vägde mig utan skor och ytterkläder idag (vilket jag haft på mig hos barnmorskan) och kan konstatera att jag bara gått upp 5kg. Inte illa pinkat av en tjockis som mig ;)

Vecka 20

Kroppen: Nu har halva graviditeten gått och det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.
På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se några avvikelser i mammans hälsa. Vid vissa av besöken kontrollerar man vikten, blodtryck, blodvärdet, urinprov och blodsocker.

Fostret: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 cm långt och väger runt 250 g. Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna. På flickor formas vagina och äggstockarna innehåller vid den här tidpunkten över sex miljoner ägg, men reduceras till 300-400 ägg innan hon blir fruktbar. Pungen är fortfarande tom på pojkar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh, herregud vad spännande med en graviditet, måste hända tusen olika saker i kroppen!! :)

2009-05-07 @ 22:33:11
URL: http://mylouise.blogg.se/
Postat av: Em

Grattis, grattis, grattis! Det ar en san himla haftig milstolpe nar man gatt 20 veckor tycker jag! :)



Vad ar det for hast du har, om man far vara nyfiken? :)



Kram

2009-05-09 @ 15:16:39
URL: http://mammaochbullen.blogg.se/
Postat av: Em

Haha, jag skulle bli hangd av familjen om jag inte visade upp bilder. Bloggen ar ju deras enda sett att folja min graviditet ordentligt ;)



Oh, spannande! Sa, du rider mycket dressyr antar jag? :) Ja, vara ar islanningar. Just nu har vi...hm...fyra tror jag. Eller fem. Heh. Har inte varit hemma pa ett tag.



Kram

2009-05-10 @ 12:01:55
URL: http://mammaochbullen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0