Fisk i god sås

Favorit recept på lättlagad fisk här hemma. från Matklubben (where else liksom?) I min variant av receptet blir det dock lite mer sås än orginalet :)

Ingredienser

3 msk vetemjöl
2 dl vatten
1,5 fiskbuljongtärning
2-2,5 dl valfri grädde
1 msk smör
1 msk pressad citron
1 knippa dill
400 g fisk (jag brukar ta ett fiskblock och halvtina det)
ev. en näve skalade räkor

Gör såhär


Först tillagas såsen, gärna i en traktörpanna.
Mjölet först ner i pannan, sen det kalla vattnet som vispas med mjölet.
Grädde, buljongtärning och smöret tillsätts.
Under omrörning kokas såsen upp.

På ett par minuter blir det en slät fin sås. den blir ganska tjock och det bör den vara eftersom fisken avger en del vätska.
Citron hälls i och såsen smakas av.

Alla sorters fiskfilé, utan skinn och ben, både färsk och fryst kan kokas i såsen.
Större fileér skäres i bitar.
Spättafilé kan rullas.
Den frysta blockfisken skärs först i skivor och sen i kuber.

Lägg fisken i den färdiga såsen.
Fisken får sedan sjuda under lock utan omrörning.
Spättarullarna ca 7 min, färska portionsbitar ca 5 min och frusna bitar ca 10 min.

Serveras med kokt potatis och rårivna morötter.

Verkligen jättegott och jätteenkelt att göra. Medan potatisen kokar är du klar med fisken :)

Kommentarer
Postat av: H A I D I J A K O B S S O N

Hej! :) såg du idol idag ? ^^

2009-09-09 @ 20:52:06
URL: http://haaiidi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0