Köttgryta med Coca Cola

Testade i fredags och blev jättegott. Sambon tyckte det smakade lite mjäkigt men jag tyckte det var jättegod smak :) Receptet är från Matklubben as usual :)

Ingredienser, 2 port

200 g nötkött , grytbitar el . högrev
1 stor gul lök
1 dl Coca-Cola
1 msk apelsinjuice
2 msk vatten
1 msk soja
2 - 3 enbär
½ krm svartpeppar
½ tärning köttbuljong

Redning:

2 msk grädde
½ dl vatten
1 msk vetemjöl

Skär köttet i sockerbitsstora bitar.
Skala löken och skär den i klyftor.
Lägg alltsammans i en kastrull.
Häll över Coca-Cola, juice vatten och soja.
Tillsätt lätt krossade enbär, peppar och smulad buljong.
Koka upp och koka sedan under lock på svag värme i 25-30 minuter.
Skaka ihop redningen av grädde, vatten och mjöl.
Rör ner den i spadet och koka 5 minuter.

Jag gjorde lite annorlunda. Lät köttet stå och dra i såsen i ett par timmar innan jag började koka grytan. Löken tillsatte jag först när det var 20 min kvar och hade även i en burk champinjoner (vi är champinjonjunkies här hemma)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0