Mustig köttgryta på fläskkött

Lagar ju massa grytor nu eftersom dom lämpar sig så bra att frysa in. Har faktiskt inga tomma matlådor kvar nu men en full frys är nog väldigt tacksamt om ett par veckor när vi har en bebis i huset :)
Receptet hittade jag på Matklubben.

Ca 8 port

Ingredienser

1 kg Grytbitar (helst griskött)
5 dl Utspädd äppeljuice
1 dl Kinesisk soja
1 st. Gul lök
1 tsk Svartpeppar
1 tsk malen ingefära
2 - 3 st. Vitlökar
2 - 3 msk äppelcidervinäger
3 tsk Curry
3 msk Mjöl
3 - 5 msk Creme fraiche

Gör så här

Blanda allt i en stor gryta och låt det stå i minst 3 timmar. Ex: Du kan göra den på kvällen innan och sen tillaga den till middag dan efter, det gör ingenting att den står längre än 3 timmar som jag har skrivit.
Efter köttgrytan stått i 3 timmar eller över natten så ska du koka den i cirka 30 min. Om du vill veta att grytan verkligen är klar, så kan du smaka av köttet.
Tillbehör på sidan om: Jordnötter, mandariner, gurka, tomater, sallad m.m. (Det blir jätte gott till)

Servera med ris eller kokt potatis.

Jag hade i en burk champinjoner också och det blev en hel burk creme fraiche. Riktigt god och lite annorlunda smak. Kräsna sambon gillade den skarpt iaf :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0