Godaste köttbullarna och gräddsåsen

Hade lite lagamat-terapi ikväll och gjorde köttbullar, potatismos och gräddsås. Allt hemlagat förstås för något annat går inte för sig här hemma i köttbulleväg. Går ju inte ens att jämföra... Köpte hem Mamma Scans för någon vecka sen och Manges kommentar var: är dom verkligen såhär äckliga?
Ikväll så bad Mange mig att ta en portion så han kunde äta resten, så mycket tycker vi om det här hemma :)

Sannas bästa köttbullar

ca 600g köttfärs (nöt, bland eller fläsk)
2 medelstora kokta potatisar
1 hackad shalottenlök (eller 1/2 gul)
2 vitlöksklyftor
1 ägg
1,5 msk potatismjöl
1 dl vatten
1/2 grädde
1,5 msk köttfond (eller 1 tärning)
1/2 msk soya
1/2 tsk grillkrydda
svartpeppar efter smak

Hacka lök och vitlök och stek den genomskinlig i en klick smör.
Riv potatisen i en bunke och rör ihop alla ingredienser inkl löken. Rör inte för mycket för då blir färsen seg.

Jag brukar steka köttbullarna i ugnen, enklast så. Satsen räcker till en hel långpanna, köttbullarna är perfekta att frysa in :)
Häll en skvätt rapsolja i en långpanna och stek 10-12 min (beroende på storlek) i 250 grader. Är man kräsen med utseendet så vänd några gånger, men dom är lika goda även om ena sidan blir lite platt ;)

Sannas bästa Gräddsås

2 dl matlagningsgrädde
1 dl vatten
1,5 msk köttfond
1 tsk soya
1/2 tsk grillkrydda
maizenaredning

Koka upp allt och låt småkoka någon minut. Red till önskad konsistens.
Njut med köttbullar och hemgjord potatismos :)
Samma sås är ju supergod till en stek med, men då anv jag steksky ist för fond och pimpar med en klick vinbärsgelé :)


Kommentarer
Postat av: Jenny då :)

Åh vad du ger mig dåligt samvete ;)

Jag rullar då inte egna köttbullar, har provat men misslyckats och sedan många år kör jag med icas köttisar, funkar bra det. hehe

Men inte alls lika gott som hemmagjorda såklart.

2011-12-07 @ 15:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0