Kasslergratäng

Kassler är sånt kött (iaf vi) köper för att det är billigt ibland och helt ok. Inte mer än så. Men det här blev riktigt, riktigt gott så testa!

Obs! Kräver en STOR ugnsform. Minska ner på potatis, kassler och gräddmjölk om du inte har en ugnsform modell XL.

Receptet kommer från Kryddburken (jättebra matblogg med mycket husmanskost)

Kasslergratäng
ca 6 port

1½ kg potatis (gärna mjölig sort)
800 gram strimlad kassler
1 purjolök
1 gul lök
1 vitlök solo
1½ liter gräddmjölk (Hälften grädde, hälften mjölk)
1½ tsk nymalen vitpeppar
2 tsk salt
2 dl riven ost

Strimla kasslern. Skala och skiva potatisen. Finhacka purjolök, gul lök och vitlök. Färs på all lök i en stekpanna så den mjuknar. Använd sen en rejäl ugnsform till allting. Smörj formen. Vänd ner potatis och lök och blanda runt med gräddmjölken. Krydda ordentligt med nymalen vitpeppar & lite salt. Fördela kasslern över gratängen och vänd runt. Toppa med riven ost. Gratinera i ugn ca 45-50 min i 200 grader. Vänd runt med en sked i formen då och då. Låt gratängen ”stå till sig” ca 10 min före servering.

Kommentarer
Postat av: Malin

Hihi den gjorde jag förra veckan :)

2011-10-31 @ 21:02:47
URL: http://pejans.blogg.se/
Postat av: ENDENISE - Mamma till 2 i December

åh jag älskar kasslergratäng :D



sv: Uscha men lillkillen då! Inge kul med sjukhus. Om det inte vänder nu så har Wilgot hållt sig spyfri flera timmar. Så jag hoppas vi slipper få återfall :)

2011-10-31 @ 21:51:32
URL: http://endenise.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0