Dinkelpaj med broccoli och kalkon

Gjorde världens godaste paj igår. Utgick ifrån ett recept på lax och broccolipaj som fanns med i Hälsokokboken men eftersom jag var snål köpte jag strimlad kalkon istället för lax. Uteslöt även dill och lite frön som skulle varit med.

Pajskal:

100g smör (inte margarain)
2dl siktat dinkelmjöl
2msk kallt vatten

Arbeta ihop till en smidig deg. Låt stå kallt i 20 min innan du bakar ut den i en pajform.

Fyllning:

1pkt strimlad rökt kalkon (ca150g)
1 hackad röd lök
100g broccoli
100g strimlad västerbottenost
3 ägg
2dl mjölk
salt
peppar
smör till stekning

Sätt ugnen på 225 grader. Nagga pajskalet med en gaffel och förgrädda i nedre delen av ugnen 15 min.
Hacka rödlöken och fräs i smör tills den mjuknat.
Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar. Rör ner den rivna osten i äggstanningen.
Fyll pajskalet med broccoli, kalkon och lök, häll över äggstanningen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter eller tills äggstanningen stelnat.
Servera med sallad.
Pajen passar bra för dom som äter GI och för alla andra som vill ha en god paj :)

Kommentarer
Postat av: Karin - AlicesMamma

Vi brukar också göra paj på dinkelmjöl, supergott!



Hoppas att lilleman klarat sig skapligt från biverkningar, här hemma är det på bättringsvägen iaf. Men hon har varit sååååå skruttig...



Ha en fin kväll, kram!

2010-01-09 @ 17:15:34
URL: http://livingnextdoortoalice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0