Deprimerande värre

Ja vädret alltså. Förkylningen gör det ju inte bättre men nu börjar cortisonet jag fick att hjälpa så huvudvärken är borta och jag kan nästan andas. Framsteg :)
Inte mycket av värde har hänt här hemma men jag lyckades iaf laga supergod mat häromdan. Ja nu är ju inte mina smaklökar i toppform men Mange älskade det med så :) Receptet hittade jag på en av mina favoritsidor Matklubben :)

Laxlasagne

180-190 g färska lasagneplattor (motsvarar ca ¾ fp)
400-500 g färsk lax, skinn och benfri
drygt 100 g färsk babyspenat
ca 1 dl tärnad fetaost, 3%
1,5 burk Creme fraiche, 2-8%
1 fp (2,5 dl) färdig mild citronsås 5% (Kelda)
2 msk pressad citron
0,5 dl riven ost, 17%
1 tsk olja till formen
(ev. salt och citronpeppar)

Sätt ugnen på 200 grader.

Ta bort skinn och ben från laxen. Skär den i ca 1,5 cm tärningar.Ta bort kraftigare stjälkar från spenaten och strimla den. Dela feta osten ytterligare (halva storleken är ungefär lagom). Värm citronsåsen i en kastrull. Rör i frachen och den pressade citronen. Smaka av (Ev. kan mer citron behövas men tänk på att fetaosten är salt och att spenat kan ha en ganska stark smak så krydda försiktigt i övrigt.)

Smörj en ugnsform med oljan. Lägg ett lager med lasagneplattor i botten. Lägg på hälften av laxen, spenaten och feta osten. Slå över knappt hälften av såsen. Upprepa ytterligare ett varv. Avsluta med ett lager lasagneplattor och ringla den sista lilla skvätten sås över. Strö över osten.

Gratinera i ugn ca 20 min. Servera med sallad.

Jag gjorde precis som ovan med undantag för att jag saltade såsen lite och hade på citronpeppar på laxen. Blev hur gott som helst verkligen :) Ska man ta mer av nåt kan man ta mer spenat.

Kommentarer
Postat av: Randy

Åh vad bra recept =)

2009-06-14 @ 20:21:21
URL: http://randys.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0