BLW - baby lead weaning

på Svenska: baby-styrd amningsavvänjning

Läste en artikel i Vi föräldrar om ett nytt sätt att introducera mat för de små.
Kort och gott går det ut på att från 6 månaders ålder, när barnet kan sitta upp och greppa saker så ska man istället för pureer ge stora bitar av mjukkokta grönsaker, frukt etc. som barnet själv får greppa, suga på och äta. Tanken bakom det här är att skapa glädje vid matbordet samt att fortsätta på samma sätt som med amningen. När man ammar så bestämmer ju barnet hela tiden själv hur mycket det vill äta och när.
En barnläkare som själv anv metoden på sin dotter säger följande om att sätta i halsen:

Så länge barn själva får ha kontrollen och föra maten till munnen sätter de inte i halsen. Om dom ännu inte har frmågan att tugga och svälja ordentligt så hamnar maten inte så långt bak i munnen, det mesta ramlar ut igen. Barnet lär sig succesivt att flytta maten längre bak i munnen. Att dom sätter i halsen när dom äter burkmat berr på att bitarna är blandade med vatten och att barnet då suger i sig maten. Så länge man inte lägger sig i går det bra

Nu är inte det här något jag kommer att köra fullt ut då jag vill ge bl.a gröt, men tanken är intressant och jag har redan märkt på Saga som spottat och fräst åt alla smakportioner att när hon själv fick hålla i en majskrok var det en helt annan sak, samma sak med banan (men då höll mamma också i). Och det ligger en bra tanke bakom, att "förlänga amningen".

Sluta amma förresten, för Liams skull vill jag sluta tidigare den här gången och siktar på 6 månader. Men bara tanken på att sluta amma ger mig panikångest. Det är verkligen något alldeles fantastiskt...
Har fått recept på nutrimeg, men fanns inte på apoteket så ska ringa och beställa... 120kr för en burk som skulle räcka i 2-3 dagar om hon åt bara ersättning. Hua! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0