Planer för trädgården

I sommar hade jag tänkt förnya mina land lite och ha andra blommor än petunior på altanen. Planen so far är:

Kruka på altanen:
- Dahlior
- Anemoner
- Lobelia
- Kryddväxter
- Luktärt för ampel
- Lavendel

Land nedanför altanen:
- Pioner
- Fackelblomster
- Tagetes

kommer att ligga lågt med det landet eftersom vi planerar en utbyggnad av altanen..

Land vid friggeboden
- Underblomma
- Rosenmalva
- Kungsnäva
- Ringblomma

Land framsida
- Funkia
- Klematis el Astilbe

Vägg vid garaget
- Sibirisk Vallmo

Krukor framsida
- Petuinor

Balkonglåda friggebod
- Lobelia

Grönsaksland
- Broccoli
- Squash
- Rödlök
- Majs
ev pumpa (för skojs skull)

Det som måste köpas är perenner till friggebodslandet samt en klematis. Ingen aning om vad perennerna kostar, är det dyrt blir det inte så många men malvan vill jag ha iaf och underblomma har jag köpt som frön. Annars är det mest billiga sommarblommor man köper för ett par kronor styck och det passar ju min ekonomi :)
Vid husväggen vid garaget har det tidigare varit ett land nu växer det ingenting alls där, inte ens gräs. Man ska ju inte vattna mot husväggen så jag tänkte så Sibirisk Vallmo som inte behöver vattnas alls. Blir att sätta en rabattkant och på med en säck jord bara :)
I grönsakslandet som kommer att bli 2st pallkragar har jag uteslutit valt grönsaker som har beskrivningen "extremt lättodlat" samt som vi tycker är goda såklart.


Kommentarer
Postat av: Martina

du kan få några gurkplantor av mig om du vill, jag har 60 st som har tagit sig så jag kommer få ge bort till alla jag känner =)

2010-04-13 @ 07:12:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0