Rotmos, husmanskost deluxe :)

Gjorde eget rotmos för första gången idag. Fråga inte varför jag väntade tills nu för jag har alltid älskat det och det var ju inte mindre gott idag. Gick hem hos lillefis med :)
Serverade med falukorv och senapssås. Mums!

4+ portioner

1 liten kålrot
3 morötter
6 medelstora potatisar
2 buljongtärningar (grönsak el kött)
salt

Skala och skär kålrot och morot i mindre bitar. Låt koka i saltat vatten med buljongtärningarna i i ca 15 min. Skala och skär potatisen i mindre bitar, lägg i kastrullen och koka tills allt är väl genomkokt.
Häll av vattnet men spara ca 2dl att späda med. Mosa allt med potatisstöt och späd till lagom konsistens. Smaka av med salt, peppar och smör.


Kommentarer
Postat av: Jenny och Ellen

Haha vad lustigt! Jag som har gått och tänkt på rotmos ett bra tag, jag älskar det också men har aldrig gjort eget. Det gör det inte enklare när Peter inte är så förtjust i rotmos, men JAG och Ellen kan ju förstås äta det ändå. :P

Ska göra det någon dag jag med, fruktansvärt gott ju!



Vad händer i midsommar då? ska ni göra nåt speciellt?

2011-06-22 @ 21:03:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0